Da li treba zeleni karton za Makedoniju? Vodič za putovanja u 2024. godini

Do kraja godine biće poznato da li će državljani Srbije morati da nastave s kupovinom zelenog kartona za ulazak u Severnu Makedoniju. Kako je ranije najavljeno, ovaj trošak bi trebalo da bude ukinut, ne samo za građane Srbije već i za državljane ostalih zemalja koje su članice CEFTA sporazuma.

Ovu informaciju potvrdio je Zdravko Ilić, stručnjak za trgovinu uslugama iz CEFTA Sekretarijata u Briselu.

Odluka će se odnositi i na putovanja u Moldaviju i Albaniju a odgovor ćemo saznati u decembru.

Šta je zeleni karton i zašto je važan?

Zeleni karton je dokument koji potvrđuje da vaše vozilo ima važeće osiguranje i omogućava korišćenje tog osiguranja u inostranstvu. Njegova glavna svrha je zaštita svih učesnika u saobraćaju, kako vozača tako i potencijalnih oštećenih strana, u slučaju saobraćajne nezgode.

Ovaj sistem osiguranja funkcioniše kao univerzalna garancija između zemalja koje su deo Zelenog kartonskog sistema.

Iako u pojedinim zemljama, poput Srbije, osiguranje automobila automatski dolazi uz registraciju vozila, to nije slučaj svuda.

Na primer, u nekim državama osiguranje mora biti dodatno kupljeno ili priloženo kao poseban dokument. Iz tog razloga, zeleni karton bio je obavezan pri ulasku u određene zemlje, posebno izvan Evropske unije.

Gde zeleni karton više nije potreban?

 

Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an

 

Ein Beitrag geteilt von Strahinja Vujović (@mek.fluri)

Od 2024. godine, vozači iz Srbije oslobođeni su obaveze posedovanja zelenog kartona pri ulasku u nekoliko susednih zemalja. Spisak ovih država uključuje:

Ovo je značajna promena za sve koji često putuju u regionu, bilo zbog posla, odmora ili poseta porodici. Inicijativa za ukidanje zelenog kartona deo je šireg napora CEFTA članica da unaprede međusobnu saradnju i olakšaju slobodno kretanje ljudi i robe.

Ukidanje zelenog kartona dolazi nakon postignutog dogovora između članica CEFTA. Srbija je, kao predsedavajuća CEFTA u 2024. godini, odigrala ključnu ulogu u pregovorima, čime je osigurala pojednostavljenje procedura za svoje građane.

Konačna potvrda odluke očekuje se na ministarskom sastanku u decembru, a predlog bi mogao biti implementiran pre isteka zvaničnog dvogodišnjeg roka.

„Napravili smo plan i stavili ga na sto. Nadamo se da će on biti usvojen. Dali smo rok dve godine, ali mislim da bi to moglo da se dogodi i pre. U načelu je sve dogovoreno, a na predstojećem ministarskom sastanku u decembru bi trebalo sve da bude i zvanično potvrđeno“, naglasio je Zdravko Ilić.

Gde je zeleni karton i dalje obavezan?

Dok su zemlje u CEFTA regionu napravile korak napred, zeleni karton ostaje obavezan za ulazak u određene države, posebno one van Evrope ili u specifičnim političko-ekonomskim okruženjima:

  • Rusija
  • Belorusija
  • Ukrajina
  • Turska
  • Izrael
  • Iran
  • Tunis
  • Maroko

Koliko košta zeleni karton?

zeleni karton
Za vozače u Srbiji, prosečan trošak pribavljanja zelenog kartona iznosi oko 2.000 dinara

Međutim, ako zaboravite da ga unapred nabavite i odlučite da to rešite na granici, trošak može biti dosta veći. U nekim slučajevima, cena na graničnim prelazima može dostići i dvostruki iznos.

Troškovi variraju u zavisnosti od osiguravajuće kuće, tipa vozila i dužine osiguravajućeg perioda. Preporučuje se da unapred kontaktirate svoju osiguravajuću kuću kako biste dobili precizne informacije i izbegli nepredviđene troškove.

Kako je došlo do ukidanja?

Predlog za ukidanje zelenog kartona razmatran je tokom 2024. godine na sastancima Zajedničkog odbora CEFTA. Srbija je, kao lider u ovom procesu, uspela da obezbedi saglasnost svih članica za ovaj korak.

Prema rečima Zdravka Ilića, stručnjaka za trgovinu uslugama u CEFTA Sekretarijatu, postignut je načelni dogovor koji ima veliku šansu za brzo sprovođenje. Odluka je deo šire strategije za stvaranje jednostavnijeg i pristupačnijeg regiona, kako za građane, tako i za privrednike.

Prednosti ukidanja za vozače

Ukidanje obaveze posedovanja zelenog kartona donosi brojne prednosti za vozače:

  • Ušteda novca, manji troškovi za putovanja u zemlje poput Severne Makedonije.
  • Manje administrativnih obaveza, nema potrebe za dodatnim dokumentima.
  • Brži prelazak granica, skraćeno vreme čekanja i manje komplikacija.
  • Jednostavnije planiranje putovanja, bez potrebe za dodatnim osiguravajućim dokumentima.

Ove promene su posebno korisne za one koji često prelaze granice, poput vozača kamiona, poslovnih ljudi ili porodica koje putuju zbog odmora.

Šta očekivati u budućnosti?

Formalna potvrda odluke očekuje se krajem godine, ali već sada postoje nagoveštaji da će implementacija početi pre isteka zvaničnog roka. CEFTA članice nastavljaju rad na unapređenju saobraćajnih procedura, što može značiti dodatna poboljšanja za vozače u narednim godinama.

Ukoliko planirate putovanje u zemlje gde zeleni karton još uvek važi, savet je da redovno pratite informacije i eventualne izmene. Regionalna saradnja pokazuje tendenciju širenja, pa se u budućnosti mogu očekivati i slične olakšice u drugim delovima Evrope i sveta.

Zaključak

Ukidanje zelenog kartona za Severnu Makedoniju, Albaniju i Moldaviju predstavlja značajan napredak za vozače iz Srbije. Sa manje administracije i dodatnih troškova, putovanja postaju jednostavnija i pristupačnija. Ipak, za one koji putuju u udaljenije destinacije, priprema zelenog kartona i dalje ostaje obavezna.

Bez obzira na destinaciju, dobro planiranje putovanja je ključno za uživanje u vožnji bez stresa.